Papa Franjo o učiteljima

U svojim javnim nastupima papa Franjo je dosta govorio o važnosti odgoja i obrazovanja učenika, ali i o učiteljima, a posebno o učiteljima u katoličkim školama. Tako papa kaže da je podučavanje ozbiljna obveza koju na sebe može preuzeti samo zrela i uravnotežena osoba. Takva obveza može biti zastrašujuća, ali treba imati na umu da nijedan učitelj nikada nije sam: svoj rad uvijek dijeli s drugim kolegama i cijelom odgojno-obrazovnom zajednicom kojoj pripada.

Dužnost dobrog učitelja je s većim intenzitetom voljeti učenike koji su slabijeg znanja. Isusovim riječima: Ako volite samo one koji uče i dobro znaju, kakve zasluge imate? Lako je biti učitelj takvim učenicima. Ima i nekih zbog kojih gubimo strpljenje, ali moramo ih voljeti još više. Potrebno je dati još više ljubavi i pažnje za „teške“ učenike, tj. one koji ne žele učiti, one koji se nađu u teškim situacijama, invalide i strance, a koji danas predstavljaju veliki izazov za sve škole.

U društvu u kojem je sve teže pronaći polazišnu točku, mladim ljudima je potrebna škola kao dobra, pozitivna polazna točka. To je moguće samo ako škola ima učitelje koji su sposobni dati smisao školi, učenju i kulturi, bez da sve svode na puki prijenos tehničkog znanja. Umjesto toga, oni moraju uspostaviti odgojno-obrazovni odnos sa svakim učenikom, koji se mora osjećati prihvaćenim i voljenim zbog onoga tko je, sa svim svojim ograničenjima i potencijalom. Učitelj ne poučava samo sadržaje, već vrijednosti i običaje života. Računalo može podučavati sadržaje, ali za razumijevanje ljubavi, razumijevanje vrijednosti i običaja koji stvaraju sklad u društvu, potreban je dobar učitelj.

Prisjetimo se sv. Ivana Bosca koji je savjetovao svojim svećenicima da uče mlade s ljubavlju. Prvi stav učitelja je ljubav. Svakoj školi su potrebni vjerodostojni učitelji i svjedoci zrele i cjelovite čovječnosti. Potrebno je stalno obnavljati svoju strast jer se bez nje ne može biti pravi svjedok života i nade. Učitelj nikada ne smije zatvoriti vrata, već ih otvoriti širom da učenici imaju nadu. Učitelj u katoličkim školama prije svega mora biti kompetentan i kvalificiran, ali istodobno netko tko je bogat čovještvom i sposoban raditi s mladima u smislu pedagogije koja pomaže promicanju njihovog ljudskog i duhovnog rasta. Mladi trebaju kvalitetnu nastavu zajedno s vrijednostima koje nisu samo izrečene, nego im se svjedoče. Dosljednost je neizostavan čimbenik u odgoju i obrazovanju mladih. Ne možemo rasti i educirati se bez dosljednosti i svjedočenja.

Usp:

Govor pape Franje na Generalnoj sjednici Kongregacije za katolički odgoj, 13. veljače 2014.

Govor pape Franje članovima Talijanske unije učitelja, voditelja, odgajatelja i trenera katoličkih škola, 14. ožujka 2015.